Toegegeven, het is een beetje een open deur. Iedere klant van Ikea weet dat
hij vaak met meer thuiskomt dan hij oorspronkelijk van plan was, en dat dat
waarschijnlijk ligt aan de strategisch geplaatste bakken met goedkope
hebbedingetjes.
De directeur van het Virual Reality Centre for the Built Environment
bij het University College in Londen, Alan Penn, vertelt in de Daily
Mail hoe het werkt. Door een labyrint te creëren, slaagt Ikea erin
klanten urenlang binnen de muren te houden. Veel langer in ieder geval dan
die klant oorspronkelijk van plan was.
Door vervolgens overal bakken met goedkope aanbiedingen te plaatsen, wordt de
klant zo vaak mogelijk verleid tot het doen van impulsaankopen. "De
plattegrond van de winkel is bovendien zo verwarrend dat mensen een product
maar meteen in hun karretje gooien als ze langslopen, omdat klanten weten
dat ze die plek later nooit meer terug kunnen vinden".
Korte weg
De korte routes die Ikea heeft gecreëerd, bestaan volgens Penn vooral vanwege
brandweerregels, en niet om de klant snel zijn weg te laten vervolgen.
Volgens Ikea is er helemaal geen sprake van een met opzet gecreëerd labyrint,
en zijn de korte routes wel degelijk bedoeld om klanten die snel even wat
komen kopen, van dienst te zijn.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl